Wysłany: 2006-03-27, 09:27 Rozmowy przez internet stanieją
To jeszcze nie jest wojna, ale operatorzy telefonii internetowej (tzw. VoIP) coraz mocniej konkurują ze sobą cenami. 5 gr za minutę rozmowy z USA jest już faktem.
Na początku marca pojawił się nowy gracz - Actio.pl i zaoferował jedne z najniższych stawek na rynku, w tym, na razie niepobite, 5 gr za minutę rozmowy z USA. Na odpowiedź nie trzeba było długo czekać - dziesięć dni później ceny obniżył HaloNet.
To zapewne dopiero początek - różnice w taryfach poszczególnych operatorów VoIP wynoszą teraz nawet 100 proc. Wprawdzie to tylko 0,05 zł, ale w tym biznesie liczy się każdy grosz. Klienci kierują się przede wszystkim ceną - pójdą tam, gdzie znajdą najniższą. Operatorzy VoIP będą musieli obniżyć stawki albo zaoferować dodatkowe usługi. W każdym wypadku skorzystają użytkownicy.
W Polsce ten segment rynku dopiero zaczyna się rozwijać. Skype, największy na świecie operator VoIP, ujawnił, że ma u nas 3,5 mln użytkowników. Są to jednak przeważnie osoby, które korzystają z możliwości darmowych rozmów pomiędzy klientami tego samego operatora. Liczba użytkowników telefonii internetowej, którzy płacą za tę usługę, jest dużo mniejsza (szacuje się, że jest ich w Polsce w sumie kilkaset tysięcy). Ale liczba ta będzie szybko rosnąć - tak jak cały rynek VoIP. Według szacunków firmy analitycznej IDC dla Europy Środkowo-Wschodniej, liczba minut wydzwonionych przez internet wzrośnie w tym roku trzykrotnie, a w porównaniu z 2004 rokiem - 15-krotnie.
Śmieszne ceny
Skąd to zainteresowanie? Przyczyna jest prosta - ceny. Stawka 5-7 groszy za minutę połączenia ze Stanami Zjednoczonymi poruszy każdego. Taka rozmowa jest tańsza od zwykłego połączenia lokalnego w podstawowym abonamencie Telekomunikacji Polskiej ("60 darmowych minut"- 12 gr za minutę od 8 do 22). Paradoksalnie połączenia na numery krajowe są czasami droższe od zagranicznych.
Kiedy zatem opłaca się korzystać z telefonii internetowej? Na pewno wtedy, gdy dzwonimy za granicę. Ceny połączeń z numerami stacjonarnymi w popularnych krajach (Wielka Brytania, Niemcy, USA, Francja) są bezkonkurencyjne. Warto też użyć VoIP do rozmów międzymiastowych w godzinach szczytu. We wspomnianej taryfie Telekomunikacji Polskiej (TP) kosztują one wtedy za minutę 0,49 zł wobec 7-15 gr, które trzeba wydać w VoIP. Wieczorami, kiedy cena połączeń międzymiastowych spada, korzyści z telefonii internetowej są znacznie mniejsze, chociaż nawet wtedy oferty niektórych operatorów VoIP (np. TeleGadu, HaloNet, Eteria) pozwalają oszczędzić 3-4,2 zł na godzinie rozmowy (i wydać w sumie ok. 3-4 zł). Podobnie jest z połączeniami na numery komórkowe.
Rozmowy za darmo
A co ze słynnymi rozmowami za darmo? Taka możliwość istnieje w połączeniach w ramach jednego operatora. Jeżeli np. używamy easyCALL i dzwonimy do kogoś, kto też korzysta z usług tego operatora, nie zapłacimy ani grosza. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby korzystać z usług kilku operatorów i wybierać tego, którego używa osoba, z którą chcemy się połączyć. Największy potencjał ma tu jednak Skype cieszący się popularnością międzynarodową.
Przy wszystkich swoich finansowych zaletach telefonia VoIP wymaga jednak kosztownych inwestycji. Przede wszystkim potrzebny jest komputer (ale nie zawsze, o czym dalej). Po drugie - szerokopasmowy dostęp do internetu, najlepiej szybki (512 kb/s), bo przy niższych prędkościach jakość połączenia może być niezadowalająca. Najpopularniejszym dostawcą internetu jest w Polsce TP. Jej Neostrada 512 kb/s kosztuje 118 zł (przy umowie na 12 miesięcy). W dodatku, żeby zamówić usługę, trzeba być abonentem TP (najtańszy plan taryfowy "Socjalny" nie pozwala na korzystanie z Neostrady). W sumie, żeby korzystać z VoIP za pośrednictwem TP, trzeba zapłacić prawie 170 zł. Warto jednak poszukać alterntywnych dostawców szybkiego internetu, bo proponowane przez nich ceny są często dużo niższe od oferty TP.
Sprzęt w zależności od potrzeb
Ostatni konieczny wydatek to słuchawki z mikrofonem. Tanie modele kosztują od kilkunastu złotych.
Ich wadą jest to, że korzystając z VoIP, musimy mieć cały czas włączony komputer. Nadają się zatem dla tych, którzy dzwonią przez internet sporadycznie. Osoby, które chcą robić to intensywniej, powinny zainwestować w bramkę VoIP lub telefon VoIP. Oba urządzenia podłącza się wprost do sieci - żeby z nich korzystać, w ogóle nie trzeba mieć komputera. Najtańsze bramki VoIP kosztują około 200 zł - podłącza się do nich tradycyjne aparaty. Telefony IP to na razie wydatek ponad 200 zł (uwaga - z najpopularniejszej telefonii internetowej, Skype?a, możemy korzystać wyłącznie za pośrednictwem komputera).
Pora wybrać operatora. Powinniśmy uważnie przyjrzeć się ich ofertom. Czasami operator, przez którego tanio zadzwonimy do USA, zedrze z nas na połączeniach z Rosją. To, na którego się zdecydujemy, zależy więc od tego, gdzie najczęściej dzwonimy (możemy jednak korzystać z kilku). Trzeba też zwrócić uwagę na jednostki taryfikacyjne. Najkorzystniejsze jest oczywiście naliczanie sekundowe. Większość operatorów oferuje również możliwość wykupienia numeru stacjonarnego. Dzięki temu dodzwonią się do nas osoby używające zwykłych telefonów i komórek.
Jeżeli chcemy zrezygnować ze zwykłego telefonu, warto sprawdzić, czy dany operator przydziela numery z naszej strefy (osoby mieszkające np. w Szczecinie będą zapewne chciały mieć numer z lokalnym prefiksem, tymczasem nie dostaną go u wszystkich operatorów). I wreszcie kwestia płatności. Na ogół operatorzy życzą sobie zapłaty z góry. Minimalna suma to 5-10 zł. Czasami obowiązują limity, w których trzeba ją wykorzystać.
3,5 mln tylu użytkowników ma w Polsce Skype, najpopularniejszy operator VoIP.
VoIP w biznesie
Oszczędności, które daje telefonia internetowa, widać najlepiej w przypadku połączeń zagranicznych. W rozmowach lokalnych i międzymiastowych są one znacznie mniejsze. Jednak tam, gdzie dzwoni się bardzo dużo, nawet niewielka oszczędność na minucie połączenia może dawać miesięcznie całkiem pokaźne sumy.
Dlatego VoIP jest świetnym rozwiązaniem dla firm, zwłaszcza tych niedużych, które nie mogą sobie pozwolić na negocjowanie z operatorami indywidualnych stawek. Takie firmy mogą pomyśleć o całkowitym przerzuceniu się na telefonię internetową. Oczywiście w tym przypadku odpada VoIP przez komputer - potrzebne będą telefony lub bramki IP.
Wielu operatorów umożliwia wykupienie kilku numerów stacjonarnych, dzięki czemu każdy telefon w firmie, choć działający w internecie, będzie dostępny z tradycyjnego telefonu. Co więcej - możemy pokusić się o stworzenie wirtualnych oddziałów i wykupić numery w innych strefach numeracyjnych. Jeżeli np. krakowska spółka ma wielu kontrahentów w Wielkopolsce, może wykupić numer w Poznaniu, Pile czy Kaliszu. Dzwoniąc na niego, kontrahenci będą płacić jak za rozmowę lokalną, chociaż w rzeczywistości będą łączyć się z krakowską siedzibą firmy.
Większość operatorów umożliwia internetową transmisję faksów. Wielu udostępnia też dodatkowe usługi, np. pocztę głosową, połączenia konferencyjne, przekierowywanie połączeń (które przeważnie są jednak płatne). Można też z telefonów wewnątrz firmy (także jej oddziałów w innych miastach) utworzyć grupę, dzięki czemu połączenia między nimi będą darmowe, a wybieranie numerów - skrócone.
Część operatorów (np. Actio.pl, HaloNet, IPFON, eFON) wyraźnie zerka w stronę klientów biznesowych i oferuje pomoc we wdrożeniu VoIP w firmie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum