Wysłany: 2014-12-12, 19:21 Saab po raz kolejny szuka nowego właściciela
Cytat:
Mahindra & Mahindra, indyjski producent samochodów terenowych, finalizuje transakcję przejęcia znajdującej się w upadłości spółki NEVS, aktualnego właściciela szwedzkiej marki Saab, która już w 2011 r. zniknęła z rynku – donosi "Financial Times".
To kolejna próba reaktywacji Saaba, którego kariera rynkowa de facto skończyła się pod koniec 2009 r., gdy bankrutujący koncern General Motors postanowił ją zlikwidować. Od tego czasu marka przechodzi z rąk do rąk, a kolejni właściciele bankrutują, zderzając się z bardzo wysokimi kosztami jej funkcjonowania.
Czy bankructwo grozi także nowemu właścicielowi Saaba? O ile szanse na udaną reaktywację szwedzkiej marki można uznać – w najbardziej optymistycznym scenariuszu – za umiarkowane, ale Mahindra & Mahindra to gracz zupełnie innego formatu niż holenderski Spyker (później: Swedish Automobiles) czy chiński NEVS.
Należąca do wyedukowanego na Harvardzie miliardera Ananda Mahindry spółka jest największym w Indiach (pod względem wielkości sprzedaży) producentem niedrogich samochodów terenowych i typu SUV i od dłuższego czasu planuje ekspansję na rynki zachodnie poprzez przejęcie znajdujących się w kłopotach prestiżowych marek.
Potrzebujemy marek, ponieważ to jest coś, czego nie można zbudować, przynajmniej jeśli marzy się o globalnej ekspansji, to trwa lata, a nam się śpieszy – mówił w zeszłym roku "Financial Timesowi" Anand Mahindra.
Faktycznie, apetyt na silne marki ma duży. W 2009 r. podjął próbę odkupienia od Forda brytyjskich marek Jaguar I Land Rover, ale Amerykanie wybrali ofertę innego indyjskiego koncernu – Tata Motors. Po tej porażce, w 2010 r. Mahindra zdecydował się na przejęcie koreańskiej marki Ssangyong. To było jednak za mało. Dwa lata później indyjski koncern próbował kupić brytyjskiego Astona Martina i podjął pierwszą próbę przejęcia Saaba, ale obie oferty przepadły.
Jakie plany może mieć indyjski miliarder w stosunku do upadłej szwedzkiej marki. Jak pisze "Financial Times", jego głównym celem jest może być wejście na rynek z luksusowym modelem klasy SUV.
Mahindra musi jednak zmierzyć się z poważnym problemem. Spółka NEVS po ogłoszeniu upadłości straciła na rzecz koncernu zbrojeniowego Saab prawo do wykorzystania tej marki, a odzyskanie jej może okazać się trudne.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum