Pomógł: 15 razy Wiek: 71 Dołączył: 24 Sie 2006 Posty: 626 Otrzymał 10 piw(a) Skąd: Wieluń
Wysłany: 2008-03-11, 08:19
Jakub, jakbyś był zainteresowany to zapraszam na wycieczkę rowerową trasą kolejki. Ja jeszcze pamiętam cały przebieg trasy, dodam, że po trasie kolejki biegnie polna droga, przejezdna dla rowerów w suchym okresie.
Pomógł: 46 razy Wiek: 44 Dołączył: 02 Sie 2006 Posty: 3905 Piwa: 79/18 Skąd: Wieluń
Wysłany: 2008-03-11, 08:50
Jakub napisał/a:
eszcze taka ciekawostka z tematyki wąskich torów - do niedawna istniała kolejka zakładowa o rozstawie 600 mm w cegielni Boroszów (linia Praszka - Olesno). Miała mniej więcej 1 km, prowadziła od zakładu do wyrobiska gliny. Do dzisiaj zachowały się fragmenty torów, wyciągarka, wagoniki. Ciekaw jestem, czy istniały/istnieją jeszcze inne tego typu kolejki na tym terenie.
Wydaje mi się, że w cegielni za Wieruszowem (jadąc od strony Wielunia DK 8 ) jest taka kolejka jeszcze.
_________________ Ludzie dzielą się na tych, którzy lubią koty i na pokrzywdzonych przez los...
Zdjecia Jakuba sliczne. Szkoda ze u nas nie zachowaly sie takie tory. Bardzo slicznie one wygladaja. U nas sa ladna te co biegna do Cukrowni Wielun. Bardzo sliczne
Muzeum Kolejnictwa chce zabrać Praszce zabytkową ciuchcię
30 czerwca 2010
Mirosław Dragon
Warszawskie muzeum zarzuca, że ciuchcia jest zdewastowana. Praszkowianie odpierają, że to oni uchronili kolejkę przed zniszczeniem i zapowiadają, że ciuchci nie oddają.
Muzeum Kolejnictwa w Warszawie chce zabrać jeden z symboli Praszki, kolejkę wąskotorową, która kiedyś kursowała na trasie z Praszki do Wielunia, a dzisiaj stoi w ogrodzie muzealnym w centrum miasta.
W ubiegłym tygodniu do Praszki przyjechał Krzysztof Chałupiński, wicedyrektor Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.
Postawił ultimatum: albo lokomotywa z wagonem zostanie do końca września wyremontowana, albo odjedzie z Praszki.
- Nie oddamy naszej ciuchci - mówi Irena Szczepańska, dyrektorka Muzeum w Praszce. - Serce by mi pękło, gdyby Praszka straciła tę kolejkę.
- Ten tabor jest w tak strasznym stanie, że kolejnej zimy może nie przetrzymać, zamieni się w ruinę - mówi Chałupiński.
- Przez 23 lata Muzeum Kolejnictwa nie interesowało się kolejką, a teraz daje nam dwa miesiące na remont! - mówi oburzony burmistrz Jarosław Tkaczyński. - Tymczasem ta kolejka byłaby już dawno rozkradziona i zdewastowana, gdybyśmy nie przenieśli jej do muzeum.
- Praszka przygotowuje harmonogram remontu kolejki na żądanie Muzeum Kolejnictwa
- Praszkowską ciuchcię chce zabrać starostwo powiatowe w Miliczu na Dolnym Śląsku
- Po ostatnim kursie w 1987 roku kolejka została po prostu na dworcu w Praszce i niszczała - mówią praszkowianie i opowiadają, jak wyglądało przewożenie kilkudziesięciotonowego taboru do centrum miasta.
Kochani Wielunianie!
Jestem rodowitym zduńskowolaninem i chociaż Waszą kolejkę znam tylko ze starych zdjęć, to czuje do niej ogromny sentyment.
Ostatnio będą w Waszym mieście zauważyłem, że na śladzie torowisk stacji Wieluń Wąskotorowy powstaje ulica.
Stad mój pomysł, a nawet apel.
Postarajcie się zorganizować, uderzyć gdzie trzeba w UM i nazwijcie ta powstającą ulice Wąskotorową. Myślę, że będzie to godziwy sposób odwdzięczenia się kolejce, zostawienia po niej trwałego śladu dla potomnych
Pomógł: 53 razy Dołączył: 26 Sie 2006 Posty: 3747 Piwa: 39/17 Skąd: z Wielunia
Wysłany: 2010-07-16, 22:41
Się robi:) Ta nazwa jest już od kilku lat
ae.JPG
Plik ściągnięto 393 raz(y) 52,92 KB
_________________ "Przed skorzystaniem z forum zapoznaj się z treścią regulaminu dołączonego do niego bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą gdyż każdy post niewłaściwie napisany lub zrozumiany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu."
Ostatnio odwiedziłem kolejkę wąskotorową w Rogowie iż jestem fanem kolei. po przejażdżce z Rogowa do Białej rawskiej i z powrotem coś skusiło mnie by obejrzeć sobie ich tabor. Zaskoczyło mnie to gdy spytałem się skąd pochodzi ten drewniany pług odśnieżający, a on odpowiedział mi że z wieluńskiej kolei dojazdowej.
Praszka: trwają prace renowacyjne taboru kolejki wąskotorowej
W wagoniku nie ma szyb, ławek i pozostałego wyposażenia, w ściankach i podłodze powycinane są dziury, a w kabinie lokomotywy podłogi nie ma w ogóle. Część taboru kolejki wąskotorowej, która kursowała pomiędzy Wieluniem a Praszką, będącej obecnie pod opieką praszkowskiego muzeum, przypomina zdemolowany wrak. Ale spokojnie, to nie efekty działań wandali, ale celowe zabiegi mające na celu odrestaurowanie zabytkowego składu. Udało się zdobyć pieniądze na ten cel i od kilkunastu dni nad nowym wyglądem popularnej „ciuchci” pracuje ekipa remontowa.
Zbigniew Szczerbik, dyrektor Muzeum w Praszce:
- To będzie niewątpliwie atrakcja dla naszej gminy, chociażby z tego powodu, że tego typu taborów na terenie województwa opolskiego jest niewiele, a w zbiorach muzealnych to jest jedyny - na terenie oczywiście województwa opolskiego, czy chociażby historycznej Ziemi Wieluńskiej.
Dzięki władzom gminy, dzięki mieszkańcom i firmom, udało się uratować ten zabytek i zatrzymać go w Praszce, później przenieść go tutaj na plac muzealny oraz pozyskać do zbiorów Muzeum w Praszce, a w tamtym roku ówczesna dyrektor muzeum pani Irena Szczepańska, złożyła wniosek do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o dofinansowanie kompleksowej konserwacji tego zabytkowego taboru kolejki wąskotorowej. Wniosek przeszedł weryfikację i uzyskaliśmy dofinansowanie w kwocie 75 tysięcy złotych. Do tego remonty dołożyła się także Gmina Praszka w kwocie 45 tysięcy.
Za wspomniane 120 tysięcy złotych do końca października tego roku kolejka zyska nowe oblicze. Po przeprowadzeniu prac będzie wyglądać tak, jakby przed chwilą opuściła fabrykę.
Przekazanie jej do ponownego zwiedzania nastąpi 11 listopada podczas gminnych obchodów Święta Niepodległości. Do tego czasu mieszkańcom Praszki pozostanie oglądać zasłonięty plac i nasłuchiwać odgłosów pracy. A tej jest sporo. Obecnie wagonik i lokomotywa pozbawione są zniszczonych elementów wyposażenia wnętrz - w wagoniku nie ma ławek, zdemontowane są drzwi i okna, w lokomotywie praktycznie nie ma podłogi. Słychać szlifierki i cięcie blach.
- Chodzi o to, by po pierwsze usunąć wszystkie te najbardziej zniszczone, skorodowane elementy, które trzeba uzupełnić, po drugie dojść do tych elementów, ponieważ cały ten zabytkowy tabor będzie piaskowany. Trudno byłoby piaskować go tylko z zewnątrz, a wewnątrz zostawić, bo to by nie miało sensu. Za jakiś czas rdza i ponowne zniszczenia by dały o sobie znać.
Po przeprowadzonej renowacji zwiedzający będą mogli usiąść w wagoniku na oryginalnych ławkach, po wejściu do budki maszynisty poczuć klimat dawnych lat świetności lokomotywy.
Ostatni kurs kolejki miał miejsce 31 sierpnia 1987 roku.
Dodajmy, że prowadzone prace zapisane są w projekcie: „Konserwacja zabytkowego taboru kolejki wąskotorowej w Praszce. Nasze dziedzictwo kulturowe”
realizowanego dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Dziedzictwo Kulturowe, priorytet nr 2 „Wspieranie działań muzealnych”.
Niezmiernie miło mi jest poinformować, że 20 września w niedzielę nastąpi Inauguracja Trasy Rekreacyjnej Szlakiem Wieluńskiej Kolejki Wąskotorowej.
Mimo, że władze Praszki, Wielunia i Mokrska skrzyknęły się w tym temacie, to na inaugurację wyrusza tylko ekipa z Morkska i Praszki, ale ja postanowiłem to zmienić. Dorzucamy się do imprezy naszą obecnością, a szczegóły poniżej:
Zapraszamy wszystkich chętnych na imprezę związaną z inauguracją ścieżki rekreacyjnej Szlakiem Wieluńskiej Kolejki Wąskotorowej. Inauguracja połączona będzie przejażdżką rowerową trasą biegnącą po dawnym torowisku „ciuchci”. Gmina Mokrsko wspólnie z gminami Praszka i Wieluń podjęła się trudu udrożnienia dawnej linii kolejowej i przekształcenia jej w trasę rekreacyjną. Trasa tworzona jest z myślą o użytkownikach pieszych, rowerowych i konnych.
Inauguracja odbędzie się 20 września o godzinie 9.00. Na ten moment trasa ma być udrożniona (wykoszona, zasypane dziury) oraz oznakowana tablicami informacyjnymi przypominającymi historię kolejki wąskotorowej. W przyszłości trasa będzie utrzymywana w przejezdności, jak również będą czynione starania, by pozyskać środki na poprawę jej nawierzchni, tak by stała się klasyczną ścieżką rowerową.
Startujemy rowerami z Wielunia o godz. 9.00 sprzed dawnego budynku stacji kolejowej przy ul. Sybiraków.
Dojeżdżamy szlakiem wąskotorówki do Morska przed godz. 10 i stamtąd ruszamy z grupą z Mokrska do Ożarowa, gdzie przewidziane jest spotkanie z uczestnikami imprezy z gminy Praszka, przy wspólnym ognisku. Wszystkich chętnych serdecznie zapraszamy. Po inauguracji w Ożarowie mamy plan przejechać szlakiem kolejki do Praszki i wrócić do Wielunia.
Także jak ktoś ma ochotę, trochę sił, żeby popedałować i wolną niedzielę za tydzień, serdecznie zapraszam, bo ja w tej trasie się zakochałem
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum