Mało kto wie, iż od ponad dwóch tygodni obowiązuje w naszym kraju rozporządzenie zakazujące ponownego stosowania w pojazdach niektórych elementów wyposażenia.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie wykazu przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko zaczęło obowiązywać 29 października br. Zawiera ono wykaz 19 przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z samochodów, które z racji zwiększonego niebezpieczeństwa lub negatywnego wpływu na środowisko w razie ich stosowania, nie mogą być drugi raz użyte. O ile z niektórymi pozycjami na liście, która została już ochrzczona jako "czarna lista", można się jeszcze zgodzić, to niektóre budzą już poważne wątpliwości.
Z pewnością ponowne użycie klocków hamulcowych może narazić na niepotrzebne ryzyko. Tym bardziej, iż zakup kompletu nowych klocków to wydatek stosunkowo niewielkiej sumy pieniędzy I wydaje się, iż właśnie od ceny nowego, nawet nieoryginalnego, zamiennika będzie zależało, czy nowe przepisy będą respektowane, czy też nie. Zakup używanych ABS-u, poduszki powietrznej czy nawet instalacji gazowej jest przecież dużo tańszy niż kupno ich nowych odpowiedników. A przecież wciąż do Polski napływa fala używanych samochodów, których cena często nie przekracza kilku tysięcy złotych. I raczej nie ma co liczyć, iż do takich aut będzie się opłacało nabywać nowe części zamienne. Nawet, jeśli oferują wyższy poziom bezpieczeństwa.
Spora grupa sprowadzonych aut od samego początku była przeznaczona "na części". Na giełdach samochodowych panuje spory tłok, nie tylko sprzedających auta używane, ale również oferujących tanie części używane. To także jest efekt ponad miliona samochodów, jakie już trafiły do naszego kraju.
I nawet jeśli stosowanie takich części zostało ustawowo zabronione, to bardzo trudno będzie to dowieść. Czy agenci ubezpieczeniowi, policjanci, a nawet pracownicy stacji diagnostycznych będą w stanie rozpoznać bez specjalistycznych urządzeń, czy zamontowane poduszki powietrzne, system ABS lub immobiliser były montowane jako nowe? Wydaje się, iż urzędnicy stworzyli kolejny absurdalny przepis, który może i ładnie wygląda w teorii (dbamy o bezpieczeństwo i środowisko), lecz w rzeczywistości jest właściwie nie do wyegzekwowania.
Przedmioty wyposażenia i części, które nie mogą być ponownie użyte w pojazdach:
Poduszki powietrzne z aktywatorami pirotechnicznymi, jednostkami kontroli elektronicznej i czujnikami;
Klocki, szczęki hamulcowe;
Przewody i uszczelnianie układu hamulcowego;
Tłumiki układu wydechowego;
Przeguby układu kierowniczego;
Fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi;
Układ blokady kierownicy;
Immobilisery wraz z transponderami sterowania elektrycznego;
Urządzenia przeciwwłamaniowe i alarmowe;
Elementy elektryczne i elektroniczne układów bezpieczeństwa jazdy (w szczególności ABS i ASR);
Przewody paliwowe;
Filtry jednorazowe i wkłady filtra;
Zawory recyrkulacji spalin;
Instalacje zasilania gazem silników;
Automatyczne i nieautomatyczne zestawy pasów bezpieczeństwa, łącznie z częścią pasa wykonaną w materiału, klamrami, mechanizmem służącym do zwijania pasów, aktywatorami pirotechnicznymi i mechanicznymi;
Pióra wycieraczek szyb;
Płyny eksploatacyjne, w szczególności: olej silnikowy, olej przekładniowy, olej do przekładni hydraulicznych, olej do układów hydraulicznych, płyn chłodzący, płyn odmrażający, płyn hamulcowy, płyn do układów klimatyzacyjnych;
Konwertory katalityczne (katalizatory);
Kondensatory zawierające PCB.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum